Distinzioni

 

Si dice anomia la mancanza di leggi, ma non è un male di cui soffre l’Italia, che, anzi, di leggi ne ha centinaia di migliaia con il risultato già denunziato da Tacito, secondo il quale “plurimae legis corruptissima repubblica”, senza contare che ogni burocrate è un legislatore al contrario: “disapplicare o non applicare le leggi”.

In tema di leggi si possono fare tante distinzioni, tra cui le scritte e le non scritte, quelle positive e quelle naturali.

Soprattutto distinguiamo tra legge e diritto: la prima è solo ordine, comando, imposizione, limitazione, il secondo è ricerca del principio morale o fondamento della legge, cioè è concetto mentre la prima è solo espressione linguistica di un ordine: da qui la sacertà del diritto, non della legge.

 

Distinctions

 

It is said anomia lawlessness, but is not an evil plaguing Italy, which, indeed, has hundreds of thousands with the result already denounced by Tacitus, according to which “plurimae legis corruptissima republica” [many laws, very corrupted republic] without mention that every bureaucrat is a legislator on the contrary: “to neglect or to not apply the laws.”

On the subject of law we can do many distinctions, including the written and unwritten, positive ones and natural ones.

Above all, we distinguish between law and right: the first is only an order, control, taxation, restriction, the second is the study of moral principle or foundation of law, that is the concept while the former is merely an expression of a linguistic order: hence the sacredness of right, not the law.