Analogie: non accostamenti né contrasti
Ogni accostamento di Giulio Cesare a Gesù sarebbe blasfemia.
Però, quattro analogie storiche sono evidenti:
a) Bruto, il figlio adottivo, tradisce Cesare, che, in Senato, riconosciutolo, si abbandona alla morte pronunciando con tragico stupore: «Tu quoque, Brute, fili mi». Gesù, dopo l’Ultima Cena si reca nell’Orto degli Ulivi, una turba di gente gli si fa incontro e Giuda porta a compimento il suo tradimento baciandolo per segnalarlo alla folla, al che: «Iesus autem dixit ei Iuda osculo Filium hominis trades» (Vangelo di Luca, 22,48).
b) Cesare va verso il suo destino, attrattovi come da una calamita. Non può e non vuole sottrarvisi. Gesù va verso la Croce; non può sottrarsi perché solo così possono adempiersi le Scritture e salvare l’umanità e, nello sconforto della solitudine, accetta il sacrificio: “se non può passare questo calice” (Matteo, 26-36);
c) Calpurnia cerca di dissuadere Cesare dal recarsi in Senato, perché la notte ha fatto un sogno premonitore che annuncia una tragedia; la moglie di Pilato, la notte antecedente il giudizio finale del governatore romano su Gesù, ha un sogno angosciante e avverte il marito: «Non avere a che fare con quel giusto; perché oggi fui molto turbata in sogno per causa sua» (Matteo, 27,19);
d) Cesare muore per ventitré pugnalate: era diventato sicuramente troppo ambizioso, ma aveva anche sognato la grandezza di Roma. Gesù muore sulla Croce per redimere l’intera umanità, rinunciando al suo potere divino: cioè per donare all’uomo la grandezza della fratellanza divina; l’opposto di Cesare, ma anche negli opposti ci possono essere accostamenti.
Sono quattro banalità, ma la storia ne è piena. C’è una realtà trascurata: non aveva sentenziato Gesù: «Rendete dunque a Cesare ciò che è di Cesare e a Dio ciò che è di Dio»? (Luca, 20,25). Si noti che solo quella di Cesare (non conta se non era più Giulio) è moneta; quella di Dio è un atto di adorazione, ma anche di fede, speranza e carità! È un’antitesi, ma, senza cadere nell’idealismo; un denominatore comune c’è in ogni antitesi!
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(Translation made by an automatic translator)
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Analogies: no combinations or contrasts
Every juxtaposition of Julius Caesar to Jesus would be blasphemy.
However, four historical similarities are evident:
a) Brutus, the adopted son, betrays Caesar, who, in the Senate, recognizes him, abandons himself to death by uttering with tragic amazement: “Et tu, Brute? Then fall, Caesar” (Shakespeare). Jesus, after the Last Supper goes to the Garden of Olives, a crowd of people come to meet him and Judas completes his betrayal by kissing him to signal him to the crowd, to which: «But Jesus said unto him, Judas, betrayest thou the Son of man with a kiss» (Gospel of Luke, 22.48).
b) Caesar goes towards his destiny, attracted by a magnet. It cannot and does not want to escape it. Jesus goes towards the Cross; he cannot escape because only in this way can the Scriptures be fulfilled and humanity be saved and, in the despair of solitude, he accepts the sacrifice: “if you cannot pass this cup” (Mattew, 26-36);
c) Calpurnia tries to dissuade Caesar from going to the Senate, because the night has made a premonitory dream that announces a tragedy; the wife of Pilate, the night before the final judgment of the roman governor against Jesus, has a distressing dream and warns her husband: “And while he was on the judge’s seat, his wife sent to him, saying, Have nothing to do with that upright man, for I have had much trouble this day in a dream because of him” (Matthew, 27,19);
d) Caesar dies for twenty-three stabs: he had certainly become too ambitious, but he had also dreamed of the greatness of Rome. Jesus dies on the Cross to redeem the whole of humanity, renouncing his divine power: that is, to give man the greatness of divine brotherhood; the opposite of Caesar, but also in the opposites there may be juxtapositions.
These are four tricks, but history is full of them. There is a neglected reality: he had not sentenced Jesus: «Then give back to Caesar what is Caesar’s, and to God what is God’s»? (Luke, 20.25). Note that only that of Caesar (it does not matter if it was no longer Julius) is money; that of God is an act of adoration, but also of faith, hope and charity! It is an antithesis, but without falling into idealism; a common denominator exists in every antithesis!
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