Tempo e consumo

Finché l’uomo vive, il suo rapporto con il tempo è di consumo:

l’uomo consuma il tempo e il tempo consuma l’uomo, in un rapporto biunivoco che i greci ritenevano di circolarità e lo chiamavano eterno ritorno, mentre i Cristiani lo definiscono diacronico. Potremmo pensare a una sfera (uomo) che ruota in senso inverso dentro un’altra sfera (tempo) e per dirla con Dante (Paradiso, canto XXX, 12)

 

parendo incluso da quel ch’elli ‘nclude,

 

Poi viene la morte e il cerchio si chiude, o meglio: la sfera interna si arresta, mentre quella che la include continua a girare con ritmo costante e ignaro.

 
 

 Time and consumption

As long as the man lives, his relation with the time is as consumption:

the man uses the time and the time uses the man, as a bijective relation that the Greek thought circular and they called it eternal return, while the Christians define it diachronic. We could imagine a sphere (man) that rotates in opposite direction inside another sphere (time) and by analogy with Dante (Paradise, Canto XXX, 12)

Seeming enclosed by what itself encloses,

(translation by Henry Wadsworth Longfellow).

Then comes death and the circle closes, or better: the internal sphere stops, while that encloses it continues to turn with constant and ignorant rhythm.

(Translation by Giulia Bonazza)